10-3-2017.

10 mrt

Omdat alle reacties overweldigend zijn, denk ik dat het goed is even een update van Erwin zijn situatie te geven.

Gister, 5 dagen na de vorige verhoging van dexamethason was het weer mis. Ik belde Erwin en hij zei zelf dat hij weer zo zwalkte. Ik mailde de dokter en we maakten meteen een afspraak voor s’middags half 2. Ik was om 1 uur bij Erwin en daar lag hij alweer omarmd met de bak, vreselijk aan het overgeven. We hebben een moeilijk maar duidelijk gesprek gehad.

Ik heb me in een ding vergist, ik dacht steeds dat het overgeven kwam door het oedeem. Maar de arts zei dat het eerder door de tumor komt. Het feit dat de verhoging maar zo kort iets doet is daar een teken van. Besloten werd om de dexamethason nog een keer te verhogen maar nu met 2 mg per dag. Erwin kreeg de verhoging meteen per injectie toegediend. Na deze verhoging is er niets meer. Het heeft geen zin de dexamethason nog verder te verhogen. Het zou alleen het lijden verlengen en daar zijn we het mee eens. Dus is de moeilijke beslissing genomen als Erwin weer gaat overgeven, hij in slaap gebracht wordt en alle medicatie stopt. En dan uiteindelijk zal overlijden.

Na dit zeer emotionele gesprek ben ik even naar huis gegaan om even te douchen en de hond te doen, om later weer terug te keren. Maar ook om Erwin even te laten rusten en de dexamethason even zijn werk te laten doen. Ik werd echter al eerder dan gepland weer gebeld door de afdeling om dat het overgeven niet ophield.

Toen we aankwamen zag Erwin er heel opgezwollen uit en was nog steeds aan het overgeven. De verpleging vertrouwde het niet en deed overleg met de arts ‘gelukkig zijn eigen arts’. De arts adviseerde om de familie te laten komen om afscheid te nemen. Omdat hij de kans groot inschatte dat het overgeven niet meer op zou houden of s nachts in alle hevigheid weer terug zou keren.

Dus de familie kwam, en inmiddels leek het overgeven toch uiteindelijk te stoppen. Bijna iedereen heeft afscheid genomen van hem. Het was moeilijk en emotioneel. Vooral het afscheid van de kleinkinderen  vond ik heel moeilijk, ze waren ontroostbaar. Ik ben bij hem blijven slapen op een stretcher, maar we hebben ook nog even lekker tegen elkaar aan gelegen. De nacht zijn we goed door gekomen.

Vandaag heeft hij niet overgeven en zelfs een paar boterhammen gegeten. Vanmorgen heb ik hem geholpen met douchen en zijn we in de rolstoel even naar buiten geweest, omdat het lopen nog steeds heel onstabiel is. De verwachting is dat het weer even redelijk zal gaan, maar daarna de problemen weer komen. Ik ben heel veel bij hem, slaap vannacht toch weer even thuis. Want er zullen nog zware dagen komen. Maar hoe dat zal verlopen kan niemand een zinnig woord over zeggen. Ook niet of het eventueel even goed zal blijven gaan op deze dosering..

Mocht er nieuws zijn laat ik het weten.

Ik waardeer alle lieve berichten enorm, maar het lukt me niet om overal op te reageren.. Neem me dat niet kwalijk.

 

 

21 Reacties to “10-3-2017.”

  1. Ineke maart 10, 2017 bij 10:58 pm #

    Heel veel kracht en stekte toegewenst!

    Geliked door 1 persoon

  2. Marijke Goet maart 10, 2017 bij 11:01 pm #

    Lieve Jopie en Erwin,
    Heel veel sterkte de komende tijd. Wat zijn jullie toch een sterk stel. Echt respect. We hebben al heel lang geen contact , maar ik blijf bij door je berichten te lezen. Dit laatste bericht zat er natuurlijk aan te komen maar toch liep even het kippenvel over mijn rug en de tranen over mijn wangen.
    In gedachten bij jullie. Liefs,

    Marijke

    Geliked door 1 persoon

  3. Anoniem maart 11, 2017 bij 5:50 am #

    Heel veel kracht en sterkte toegewenst!

    Geliked door 1 persoon

  4. Martin en Laura maart 11, 2017 bij 6:32 am #

    Lieve allemaal!
    Heel veel sterkte en kracht toegewenst in deze komende tijd!

    Martin en Laura Zijlstra en de kids

    Geliked door 1 persoon

  5. Beckers Lydie maart 11, 2017 bij 6:50 am #

    Het is enorm zwaar voor jullie. Goed dat er in alle opheid kan over gepraat worden. Nog heel veel sterkte .

    Geliked door 1 persoon

  6. Riek maart 11, 2017 bij 6:57 am #

    sterkte lieverds ik hou het niet droog als ik dit zit te lezen . maar de kracht doe jullie samen hebben is bewonderingswaardig , heel veel sterkte , en geen sorry dat je niets beantwoord schat . veel kracht en liefde xxx voor de familie

    Geliked door 1 persoon

  7. Ina Boezelman maart 11, 2017 bij 7:38 am #

    Enorm veel sterkte en we denken aan jullie ❤ ❤

    Geliked door 1 persoon

  8. Peter en Sonia maart 11, 2017 bij 8:43 am #

    Heel veel sterkte en kracht toegewenst voor jullie allemaal. In gedachten zijn we bij jullie. Geniet nu nog van de mooie momenten samen.

    Geliked door 1 persoon

  9. Désirée Mommers maart 11, 2017 bij 9:08 am #

    Tranen nu ik dit weer lees. Je grote liefde je vent WAAROM ???????????
    Zo`n mooi stel zoveel liefde en kracht samen en met het gezin.
    Weer willen we jullie heel veel kracht en liefde wensen.
    Kus van ons Dees,Stef, Puk xxx

    Geliked door 1 persoon

  10. Danitsja maart 11, 2017 bij 9:11 am #

    Lieve Jopie.

    Heeel veel sterkte, weet niet wat ik verder moet tikken aan je.
    Dit is zo moeilijk, het doet al pijn om de de berichten te lezen.
    dikke kus.

    Danitsja

    Geliked door 1 persoon

  11. Patsy bos maart 11, 2017 bij 9:34 am #

    Ik wens jullie heel veel sterkte xx

    Geliked door 1 persoon

  12. renss78 maart 11, 2017 bij 9:38 am #

    Ik ken jullie niet maar ik ben heel erg geraakt door het verhaal. Uiteindelijk komt het goed dat weet ik zeker. Blijf op Hem vertrouwen, wees sterk.

    Geliked door 1 persoon

  13. Lieke Meester maart 11, 2017 bij 10:42 am #

    Lieve Jopie, Woorden schieten te kort . Ik denk aan jullie.

    Geliked door 1 persoon

  14. Anoniem maart 11, 2017 bij 11:05 am #

    Lieve Jopie Heel veel sterkte. Wat ben je een sterke vrouw. Ik heb bewondering voor jullie. Liefs Jolande

    Like

  15. Tonny Boerkamp maart 11, 2017 bij 4:21 pm #

    Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

    Like

  16. Anoniem maart 11, 2017 bij 5:01 pm #

    wens jullie heel veel liefde en kracht toe met zn alle vind jullie kanjers

    Geliked door 1 persoon

  17. Wil van Bakel maart 12, 2017 bij 10:09 am #

    Beste Jopie, wat ontzettend verdrietig dat het einde nu zo dicht bij is, wij leven met jullie mee.het is zo erg om je man al zo jong te moeten verliezen. VEEL sterkte de komende tijd. Een lieve groet aan Erwin, Jan en Wil van Bakel

    Geliked door 1 persoon

  18. Anoniem maart 14, 2017 bij 12:58 pm #

    Sterkte Jopie 😘

    Like

Plaats een reactie